ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը Fox News-ին տված հարցազրույցում նշել է, որ շատ դժվար զրույց է ունեցել Զելենսկու հետ և հերթական անգամ զգուշացրել նրան, որ Կիևը հաղթաթղթեր չունի: ԱՄՆ-ի նախագահը խոսել է նաև Ռուսաստանի դեմ լրացուցիչ պատժամիջոցների կիրառման մասին, շեշտելով, որ հարցը քննարկվում է, և դրանք կարող են կիրառվել։ «Ես միշտ դա պահուստում ունեի։ Անհրաժեշտության դեպքում կօգտագործեմ։ Ես կնախընտրեի դա չօգտագործել։ Ի դեպ, դա շատ կարևոր է»,- հավելել է Թրամփը։               
 

«Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ»

«Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ»
08.11.2013 | 11:40

«Իրատես de facto»-ի հյուրը ասմունքող ԱԻԴԱ ԱՍԱՏՈՒՐՅԱՆՆ է:

«ԲԱՆԱՍՏԵՂԾՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԻՏԻ ԼԻՆԻ ԻԲՐԵՎ ԻՆՔՆՈՒՐՈՒՅՆ, ԱՌԱՆՁԻՆ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՄ, ՄԻ ԴԵՐԱՍԱՆԻ ԹԱՏՐՈՆ»


-Աիդա՛, ո՞րն էր այն ճանապարհը, որը Ձեզ բերեց դեպի ասմունքը:
-Սկսեմ նրանից, որ բարձրագույն կրթությունս պոլիտեխնիկում եմ ստացել:
-Միանգամայն օրինաչափ է. շատերն են սկսել պոլիտեխնիկից ու հետո հասել մշակույթի մատույցներին` գեղարվեստական գրականության, կինոյի, երաժշտության, Ձեր դեպքում էլ փաստորեն` բեմի, ասմունքի:
-Այո՛: Որոշ ժամանակ, իհարկե, մանկավարժությամբ եմ զբաղվել, բայց ծանոթությունս ռադիոհաղորդավար Ժաննա Ղոչիկյանի հետ ինձ տարավ ռադիո: Աշխատել եմ «Արձագանք» ռադիոկայանում` Արտավազդ Բայաթյանի մոտ: Նախ` ռադիոհաղորդավար էի, ապա փոխարինեցի ֆիզիոլոգիական արձակուրդ գնացած ասմունքողին, ավելի ուշ ասմունքողի սիրողական մակարդակից որոշեցի հրաժարվել և դառնալ պրոֆեսիոնալ: Այս հարցում պարտական եմ Վլադիմիր և Նելլի Աբաջյաններին: Առաջին բեմելս` որպես պրոֆեսիոնալ ասմունքող, ունեցել եմ Շիրազին նվիրված երեկոյի ժամանակ, որ կայացավ «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում: Երբեք չեմ մոռանում Վլադիմիր Աբաջյանի խոսքը. «Էլ պետք չէ, որ ես քեզ սովորեցնեմ: Դու ինքդ կկարողանաս: Ամենակարևորը` ինչ խորհուրդներ որ քեզ կտամ, բոլորը չվերցնես: Կվերցնես այն, ինչ պետք է քեզ: Ժամանակը կգա, դու կգտնես քեզ: Չնմանակես ոչ ոքի: Դու ունես ինչ-որ հետաքրքիր բան քո մեջ»: Այս խորհուրդները ես երբեք չեմ մոռանում: Նա նաև ասում էր, որ բանաստեղծությունը սերմնահատիկի պես մի բան է, որ պետք է ցանես մեջդ ու առանց շտապելու սպասես, որ այն ծիլեր տա: Նա նաև ասում էր, որ ասմունքողի մասնագիտությունը միակ մասնագիտությունն է, որ տարիք է պահանջում: Այստեղ երիտասարդ լինելն առավելություն չէ` ի տարբերություն այլ մասնագիտությունների:
-Ասմունքողը գտնվում է բարձրարժեք գրականության, լուրջ մտավոր շերտի և բեմի (որը շոուի տարրեր է ենթադրում) սահմանագծում: Այս պարագայում ինչպե՞ս է հաջողվում պահպանել հավասարակշռությունը երկու դաշտերի միջև:
-Ինձ համար այդ պահը շատ ցավալի դրսևորումներ է ունենում երբեմն: Իրոք, անվիճելի է, որ ասմունքողի գործում առկա է շոուի տարրը, էստրադան: Ես, օրինակ, շատ կցանկանայի, որ բանաստեղծությունը բեմում ներկայացվեր իբրև մենախոսություն: Որ այն չդառնար ընդամենը միջոցառումների ինչ-որ մաս: Չնայած անխուսափելի է ասմունքի առկայությունը հանդիսությունների, միջոցառումների ժամանակ: Երբեմն-երբեմն նաև դա պետք է լինի, իհարկե: Բայց իմ անձնական կարծիքով` բանաստեղծությունը պիտի լինի իբրև ինքնուրույն, առանձին ներկայացում, մի դերասանի թատրոն: Բանաստեղծությունն ինքն է պահանջում մենախոսություն:
-Այսօրվա հանդիսատեսի մեջ տեսնո՞ւմ եք այն շերտը, որը կունենա բանաստեղծական մոնոներկայացման պահանջարկը: Հիմա մարդիկ ներկա են գտնվում ինչ-որ հանդիսավոր երեկոյի, ինչ-որ ուշագրավ միջոցառման, որի ընթացքում, ի թիվս այլ բաների, նաև պոեզիայի որոշակի «չափաբաժին» են ստանում: Սա ընդունելի է, նորմալ է հանդիսատեսների մեծ մասի համար: Իսկ զուտ բանաստեղծական երեկոյի դեպքում հնարավո՞ր է դահլիճ լցնել: ՈՒնե՞նք այդ ճաշակի հանդիսատես մեզանում:
-Իմ միակ հույսն անկեղծությունն է: Ես փորձում եմ անկեղծ լինել` անկախ նրանից, թե ով է իմ հանդիսատեսը: Հաճախ են հարցնում, թե ինչպե՞ս եմ հասնում այն բանին, որ ինձ լսեն: Ես ունեմ իմ գաղտնիքը. ես սիրում եմ լռությունը: Աշխատում եմ նախ լռեցնել իմ սեփական մտքերը, հետո ականջ դնել դրանց, հետո ասելիքս դնել այդ լռության մեջ: Խորհրդավոր լռության մեջ: Եթե ինձ հաջողվում է ստեղծել այդ խորհրդավոր լռությունը, այլևս կարևոր չի լինում, թե ով է հանդիսատեսը. դա միայն ի՞մ հանդիսատեսն է, թե՞ այս կամ այն միջոցառման: Երբ դու ասելիք ունես, հանդիսատեսը գուցե և չհասկանա այն, ինչ ասացիր, բայց հասկանում է մի բան, որ կարևոր բան ասվեց: Այսինքն` ինքը մտածելով է հեռանում դահլիճից: Կրկնեմ, իմ միակ հենարանն անկեղծությունն է: Միշտ աշխատում եմ անկեղծ լինել: Եթե առօրյա կյանքում, մարդկային հարաբերությունների մեջ ինչ-որ տեղ պարագաները դասավորվում են այնպես, որ լիովին անկեղծ չեմ կարողանում լինել, բեմում ես դա թույլ տալ չեմ կարող: Բեմն առավելագույն անկեղծության տարածություն է:

«ՁԱՅՆԵՐԻԶՆԵՐԸ ՇԱՏ ԱՐԺԵՎՈՐՈՒՄ ԵՄ, ԲԱՅՑ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՌԱՋՆԱՅԻՆԸ ՄՆՈՒՄ Է ԿԵՆԴԱՆԻ ՇՓՈՒՄԸ ՀԱՆԴԻՍԱՏԵՍԻ ՀԵՏ»


-Ասում եք, որ լռության եք ձգտում, մի բան, որ դահլիճը, բեմը բացառում է` թեկուզ ելույթին հաջորդած ծափահարությունների ձևով: Այս լռությանը հետամուտ լինելո՞վ եք նախաձեռնել ձայներիզների թողարկումը: Ձայնագրվում եք տաղավարի լռության մեջ, որպեսզի Ձեր լռությունը լսելու հնարավորություն ընձեռեք մեկ ուրիշին` ի՞ր սեփական լռության մեջ:
-Անկեղծ ասած` երկար ժամանակ խուսափում էի ձայնագրություններից: Բայց ժամանակի հետ ամեն բան տեղն ընկավ: Սկզբում ձայնագրություններս լսելիս չէի հավանում: Բայց հիմա, երբ լսում եմ տարիներ առաջվա ձայնագրություններս, հասկանում եմ, որ ճիշտ եմ արել` այդ գործն իրականացնելով: Այն ժամանակվա զգացողություններն այլևս չեմ ունենա, բայց դրանք արձանագրվել են ձայներիզների վրա: Շնորհիվ այդ ձայնագրությունների` այսօր կան, պահպանվել են:
-Ձայներիզներ շատ ունեք: Որո՞նք եք առավել կարևորում:
-Առանձին սկավառակներով թողարկվել են Թումանյանի հեքիաթները, Աղայանի հեքիաթները, Թումանյանի, Իսահակյանի, Տերյանի, Մեծարենցի պոեզիան, արևմտահայ հեղինակների սիրերգությունը: Շատ են, դժվար է բոլորը հիշել: Հիմա «Էդիթ Պրինտ» հրատարակչությունը որոշել է թողարկել ոչ միայն ձայներիզներ, այլև տեսաերիզներ: «Թումանյանի հեքիաթները» մուլտիմեդիայի տարբերակով արդեն սարքվել է: Այժմ աշխատում ենք բանաստեղծությունների վրա: Շատ լավ մտահղացում է: Ես այս ամենը շատ արժևորում եմ, սակայն ինձ համար առաջնայինը մնում է կենդանի շփումը հանդիսատեսի հետ:

«ԲԱՆԱՍՏԵՂԾՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՀՈԳԵՎԻՃԱԿ Է»


-21-րդ դարի պրոզաիկ ժամանակներում, խելահեղ ռիթմերի, կոշտուկոպիտ բարքերի, օնլայն շփումների առկայության պայմաններում ո՞րն է ասմունքի նորօրյա առանձնահատկությունը, որով այն տարբերվում է խորհրդային ժամանակների` հեռուստատեսության, ռադիոյի, դպրոցական այլևայլ միջոցառումների տեսքով պետականորեն խրախուսվող ասմունքի արվեստից:
-Ժամանակակից տեխնոլոգիաների զարգացման այս արագ տեմպերի դարաշրջանում, իմ կարծիքով, կատարվում է հակադարձ գործընթացը` կարևորվում են հոգևոր արժեքները: Խոսքս միայն ասմունքի մասին չէ: Ընդհանրապես բարձր արվեստը` լինի դասական կամ հոգևոր երաժշտություն, գեղանկարչություն, թե գրականություն, շատ պահանջված է մեր օրերում: Մենք նստում ենք սեղանի շուրջը և ուտում, սնում մեր մարմինը ֆիզիկապես: Բայց չէ՞ որ հոգին էլ սնվելու կարիք ունի: Մենք ենք ասմունքը, պոեզիան վերածել հանդիսության, ձևի: Բանաստեղծությունը դրել ենք ձևի մեջ` վատ իմաստով: ՈՒ ինձ թվում է` բանաստեղծությունն այդ պատճառով մեզնից խռովել է: Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ: Պարտադիր չէ` ես ասմունքող լինեմ, որպեսզի կարդամ բանաստեղծություն: Ես գոնե պիտի կարողանամ շփվել այդ արժեքի հետ: Դա բարձրագույն աշխարհներից եկած էներգիան է, որ բերում է ինքը` պոետը: Բարձրագույն աշխարհների էներգիան բերում է մեզ` հասարակ մահկանացուներիս, որ մեզ համար հասու լինի այդ գանձը: Սա վերաբերում է նաև արվեստի այլ ձևերին: Մեկը հնչյունների ձևով է բերում այդ էներգիան, մեկը` գույների, մեկը` բառերի: Բերում ու այդ բարձր աշխարհների էներգիան տալիս են մեզ: ՈՒ մեզ մնում է ընդամենը շփվել այդ արժեքների հետ, ապրել այդ երանությունը: ՈՒ այսօր շատ ավելի կարևոր է այդ արվեստը: Արվեստը` իբրև սնունդ: Մենք մեզնից շատ ենք հեռացել: Մարդիկ կարող են տարբեր նպատակներ ունենալ, ամեն բան անել այդ նպատակներին հասնելու համար, բայց կա մեկ կարևոր իմաստ` մենք այս կյանքում ինքներս մեզ պիտի փնտրենք, ինքնաճանաչողության ճանապարհը պիտի անցնենք ու մեզ գտնենք: Մեկն այդ ճանապարհն անցնում է կրոնի միջոցով, մեկը` գիտության, մեկը` արվեստի: Այս բոլոր ճանապարհները ճիշտ ճանապարհներ են, եթե մարդը դրանցից չի շեղվում: Դրանք բոլորն իրար լրացնող ճանապարհներ են: Արվեստը, գիտությունը, կրոնը չեն խանգարում միմյանց, փոխլրացնում են իրար: Այդ ճանապարհով ընթացող մարդիկ են խանգարում, հրմշտում իրար: Այստեղ է խախտվում ներդաշնակությունը, խախտվում է մարդկանց պատճառով: Միայն կարդացած, զարգացած լինելը բավարար չէ մարդու ներդաշնակության համար: Մարդն իր մեջ պիտի արթնացնի հոգևոր գիտակցությունը: Եթե կարողանա արթնացնել, պարտադիր չէ, որ անպայման բանաստեղծություն կարդա: Թող մեկ այլ կերպ իր հոգին սնի: Սա է կարևորը: Մարդիկ այսօր ոչ թե ծառայում են արվեստին, այլ ձգտում են կոչումներ ստանալու: Ստեղծվել են բազմաթիվ կոչումներ, պարգևներ, շքանշաններ: ՈՒ մարդիկ, փոխանակ իրենք ծառայելու արվեստին, արվեստն են ծառայեցնում իրենց: Նպատակները շատ ճղճիմ են` փող վաստակել, ճանաչում ու փառք ձեռք բերել, աշխարհիկ վայելքներից օգտվել: Ինձ համար սրանք արժեքներ չեն: Ես ցանկանում եմ մի քիչ մենակ մնալ: ՈՒ ասեմ, որ մենակության մեջ մարդն ավելի է ուժեղանում: Ես ցանկանում եմ մենակ մնալ բանաստեղծության հետ: Ի վերջո, բանաստեղծությունն ինձ համար միայն պատկեր չէ, գույն չէ, մեղեդի չէ: Բանաստեղծությունն ինձ համար հոգեվիճակ է: Ես մի ժամանակ երազում էի հայտնվել այն հոգեվիճակում, որում եղել է Տերյանը, երբ գրել է իր բանաստեղծությունը: Հետո հասկացա, որ շատ մեծ բան եմ ուզում: Արդյո՞ք կդիմանայի այդ հոգեվիճակին: Դժվար թե: Հետաքրքիր է, որ 1914 թվին Տերյանը հորդորում էր չդարձնել մեր երկիրը շքեղ շենքերի երկիր, այլ կառուցել հոգևոր Հայաստան:
-Իսկ մենք չլսեցինք Տերյանին անգամ 21-րդ դարում:
-Այո: Եվ, փաստորեն, ապրում ենք այնպիսի ժամանակներ, որ կարծես թե Տերյանը հենց այսօր է գրել այդ տողերը:
-Դե՜, մեծերը հենց դրանով են մեծ, որ ժամանակային սահմաններ չեն ճանաչում:
-Այո, նրանք ո՛չ ժամանակի, ո՛չ տարածության սահմանները չեն ճանաչում:

«ԵՍ ԱՆՀԱՏԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԿՈՂՄՆԱԿԻՑՆ ԵՄ»


-Առաջիկայում ի՞նչ ձայներիզ է սպասվում:
-Կթողարկենք հերթական ձայներիզը` Մուշեղ Իշխանի բանաստեղծությունները:
-Իսկ ի՞նչ բեմական ձեռնարկում է նախապատրաստվում:
-Ես շատ եմ ցանկանում մեկ դերասանի թատրոնի վերածել տարբեր հեղինակների գործեր և խաղալ բեմում մոնոներկայացում:
-Սա ցանկությո՞ւն է, թե՞ արդեն գործնական նպատակ:
-Գործնական նպատակ է, և այն կիրականանա, եթե ամուսինս` Արթուր Անդրանիկյանն օգնի: Ես չեմ ուզում կանգնած մնալ միևնույն տեղում: Լավ կլիներ, որ մեր հանդիսատեսը միշտ մի նոր բան ուզեր: Ես անհատականության կողմնակիցն եմ: ՈՒզում եմ, որ մեր հասարակության մեջ անհատականությունները շատ լինեն: Լինեն ավանգարդիստներ, որ իրենց ճաշակը թելադրեն, իրենց մոտեցումները թելադրեն: Եվ շատ ափսոս, որ ռադիոն, հեռուստատեսությունը չեն օգնում այս հարցերում:
-Եթե չասենք, որ մեծապես խանգարում են:
-Համաձայն եմ: Բայց, այդուհանդերձ, մենք ունենք շատ լավ հանդիսատես: ՈՒ ընդգծված անհատականությունների, սկզբունքային մտավորականների, արվեստագետների շնորհիվ է, որ մեր հասարակությունը չի վերածվում ամբոխի: Շարունակում է ապրել արժանապատվորեն: Ամեն մարդ ոչ թե իր հոգսերը, այլ իր առաքելությունը շալակած պիտի տանի: Քրիստոսն արդեն մեկ անգամ մեր հոգսերն ու մեղքերը շալակել-տարել է. նրանից լավ մենք չենք կարող այդ բանն անել:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2402

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ